תפריט נגישות

יעקב לנאל ז"ל

יעקב לנאל
בן 78 בנפלו
בן הניה ומאיר
נולד בפולין
בתרס"ט, 1909
שרת בחיל התותחנים
נפל בי"ט בטבת תשמ"ח, 9/1/1988
מקום קבורה: חיפה אזרחי (כפר סמיר)

קורות חיים

יעקב, בן הניה ומאיר, נולד בעיירה ווילקוץ שבפולין. בזמן מלחמת העולם הראשונה, עברה משפחתו לטומשוב לובלסקי, בפולין.

עד גיל 15 למד יעקב אצל אביו המלמד, יחד עם עוד כ-30 ילדים ב"חדר", כעין בית ספר פרטי בו לימד אביו גמרא ותוספות. בגיל 15 עבר ליעקב ללמוד בישיבת "נובודיק".

בשנת 1927, כשמלאו לו 18, עזב את טומשוב ועבר ללבוב, לבד, ללא פרוטה. בלבוב עבד כשליח בית מסחר לספרים וקרא ספרים.

באותה העת גילח את פאותיו והצטרף לתנועת "החלוץ הצעיר". מטרתם היתה להגיע לארץ ישראל.

ב-1934 נסע יעקב לישראל, ביחד עם עוד 20 חברים. כך הגיע לקיבוץ רמת רחל. בקיבוץ לא נשאר כי הקיבוץ סרב לשלם 1 לירה לחודש עבור חוב שלקח על עצמו לפני נסיעתו לארץ ישראל. יעקב עבר לחדרה, שם עבד בפרדסים, בסלילת כבישים ובכל עבודה קשה שמצא.

ב-1935 הגיע יעקב לחיפה והתאהב בעיר. בחיפה עבד בבנין.

ב-1936 היה ל"נוטר" - שוטר ששמר על אזור חיפה, ואף בנהריים שמר על תחנת החשמל. גם על רכבות שמר שכן ערבים פצצו רכבות.

ב-1939 נסע לבקר את משפחתו בפולין. בדיוק אז פרצה המלחמה ויעקב נאלץ לחזור לארץ ישראל בקשיים רבים. חלק מהדרך , עד רומניה, עשה ברגל. ברומניה עלה על אוניה והגיע לארץ ישראל.

ב-1939 התגייס יעקב לצבא הבריטי ושרת בחיל התותחנים. בצבא למד להסתפק במועט ולחיות חיים צנועים. בסיסו היה בסטלה מאריס, בכרמל, הם הגנו על החופים.

ב-1944 הוקמה הבריגדה היהודית ויעקב עבר מיד לבריגדה היהודית. הוא היה גאה מאוד בעובדה שהוא נלחם במדים של הבריגדה היהודית, היה להם סמל של מגן דוד על השרוול והם נקראו "הגדוד היהודי".

הגדוד היהודי נשלח להלחם בצפון איטליה, על גדות נהר הסֶניו, הוא השתתף בכיבוש בולוניה. בתום מלחמת העולם השניה, נשארו חיילי הבריגדה באירופה ושמרו על קווי התחבורה ועל המחסנים. כן עסקו באיתור יתומים יהודים שנשארו באירופה והעלו אותם דרך עליית הנוער לארץ ישראל.

ב-1946 חסר יעקב לארץ והחל לעבוד בבית חרושת שמן ובערבים התנדב ל"הגנה".

ב-8.4.1948, ערב פסח, נפצע יעקב בהגנה על חיפה, במלחמת השחרור. הוא נפצע מצרור מקלע בהיותו בתפקיד במטה ברחוב ברזילי בחיפה. פציעתו היתה קשה, רגלו נקטעה.

יעקב קיבל את אות ההגנה, אות המשמר ואת עיטור לוחמי המדינה. משירותו בצבא הבריטי קיבל את העיטורים: Italy star, African star ו-39-45Medal

יעקב נפטר בי"ט בטבת תשמ"ח (9.1.1988).

יעקב היה אדם ישר ועניו, אוהב מאוד את הארץ, איש עבודה חרוץ, יודע להסתפק במועט, אהוב על הבריות ובמיוחד אהוב על משפחתו וחבריו. חכם, מתחשב, מלא ידע עולם, אדם שלמד מקריאה והרחיב אופקים.

יהי זכרו ברוך.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה