תפריט נגישות

סגן משה מוצי שמואל ז"ל

משה שמואל
בן 20 בנפלו
בן ויקטוריה ויוסף
נולד בבולגריה
בכ"ג בניסן תרפ"ח, 13/4/1928
שרת בחיל השריון חט' 7 גד' 73
נפל בקרב
בכ"א באייר תש"ח, 30/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משטרת לטרון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 1, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

בן יוסף וויקטוריה. נולד ב- 13.4.1928 בסופיה, בירת בולגריה. התחנך בפרוגימנסיה העברית בסופיה. שם רכש את ידיעת השפה העברית והתקשר בכל לבו לתנועת התחיה היהודית. היה מנעוריו חבר ב"מכבי". על אף הקשיים הכרוכים במשטר הפשיסטי, שבו היתה נתונה אז בולגריה, סיים בהצלחה את חוק לימודיו בבית הספר התיכון.

מוצי הצעיר,תיעבה נפשו את האלימות ושנא את הפשיסטים. עם ההתפרצות הראשונה נגד היהודים בבולגריה קם ועזב את בית הוריו והצטרף למחתרת שלחמה בנאצים. נלחם בשורות הפרטיזנים הבולגרים עד יום שחרורה של בולגריה בידי הצבא הסובייטי. ביום זה יצא מהמחתרת, אולם לא הניח את נשקו. התנדב לצבא העממי הבולגרי ובשורותיו השתתף כנהג טנק בקרבות רבים, הצטיין באומץ לב והועלה לדרגת קצין בחיל הממונע, והוא אז בן 18. כשחזר מהשירות בצבא היה זקוק לנופש. אולם הגיעתו הידיעה כי הישוב העברי בארץ בסכנה. הוא עזב שנית את בית הוריו ובדרכים "בלתי חוקיות" עלה ארצה ב- 23 באפריל 1948 באניה "הבונים הלוחמים", כדי להצטרף לשורות המגינים.

נתפס על ידי הבריטים ונשלח לקפריסין. את ישיבתו במחנה הגולים ניצל לשם הקנית השפה העברית לעולים ולהדרכה צבאית. לאחר שנתבררה חשיבות נסיונו הקרבי לכוחות המגן העברים הוברח מהמחנה והגיע לארץ בסירה. מיד עם בואו צורף לצבא בדרגת סגן מפקד פלוגה. רק ימים ספורים חי על אדמת המולדת. ביום 30 במאי 1948 נפל בקרב על לטרון. ב- 17.11.1949 הועבר להר-הרצל בירושלים. לפי פקודת מטכ"ל הועלה לדרגת סגן ראשון לאחר נפילתו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה