תפריט נגישות

טוראי אשר "אצ'קו" פרדו ז"ל

אשר פרדו
בן 30 בנפלו
בן אסטריה ואהרן
נולד ביוון
בכ"ו בתמוז תרע"ח, 6/7/1918
נפל בעת מילוי תפקידו
בט' בתמוז תש"ח, 16/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: דרדרה
באזור רמת הגולן
מקום קבורה: נתניה

קורות חיים

בן אהרון (ציוני ותיק ופעיל בבולגריה) ואסטריה. נולד ב-6.7.1918 בסלוניקי, יוון. אחרי מות אמו, בהיותו בן 5, חזר עם אביו לפלובדיב שבבלוגריה. נתיתם גם מאביו והתחנך בבית סבתא ודודים. גמר בית-ספר עממי עברי וגימנסיה בהצטיינות והיה פעיל כמדריך ב-"מכבי הצעיר", ומ-1935 מראשיה ומפעיליה של התנועה החלוצית. שירת שנתיים בצבא הבולגרי וגמר בית-ספר לפרחי-קצינים, וגם באותם השנים היה פעיל בתנועה. בראש הקבוצה הראשונה מבולגריה העפיל עם רעייתו ב-1941 ארצה באניה "דוריאן", ואחרי שנה וחצי של ישיבה במחנות מעצר בעכו ובעתלית - שוחרר.

השתתף עם חבורתו בגרעין-הכשרה בגינוסר ואחר-כך בגבת. שם הוטל עליו להדריך את ילדי המשק בקבוצה של "הנוער העובד", ושם נולדה בתו, הבת הראשנה בחבורתם. בראשית 1945 עברו למחנה בכפר-סבא, ומאז התמסר לעבודה תנועתית כמקשר בין "החלוץ הצעיר", בבולגריה ובין חלוצי בולגריה בארץ ושקד על ארגון העליה משם וטיפול בקבוצות הנוער שעלו ארצה. פעל גם למען "התנועה לאחדת העבודה" בבולגריה. סיים סמינר לשליחים אך לא נשלח לחוץ-לארץ, אלא הדריך נוער עובד בפתח-תקוה. אהבתו לארץ ומסירותו לתנועה התפתחו אצלו למעיין שופע מרץ. נרתם לכל פעולה מבלי שנבחר לכך. "מוטב שתבחרו באיש אחר, אני ממילא אעבוד" - היה אומר.

שירותו בתנועה עיכב את עלייתו להתנחלות עם קבוצתו "איל" בדרדרה שממזרח לחולה, אך כשהקבוצה היתה זקוקה לתגבורת נשלח שמה, ושם נפל ב-16.7.1948. היה קבור בדרדרה. ב-17.7.1951 הועבר לנתניה. הניח אשה, בת ובן שנולד אחרי מותו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה