תפריט נגישות

טוראי נסים כהן ז"ל

נסים כהן
בן 18 בנפלו
בן רחל ועזרא
נולד בפתח תקוה
בי"א בתמוז תר"צ, 27/6/1930
התגייס ב-1.5.1948
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 3, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

ניסים בן עזרא ורחל, נולד ביום י"א בתמוז תר"ץ (1930) בפתח תקוה. חבר "התנועה המאוחדת" והגדוד הראשון בפלמ"ח. חבריו מספרים שידע לצחוק ולשמוח, אך גם להיות רציני ידע. לכעוס לא ידע על אף רצונו העז לכעוס היה מיד פורץ בצחוק, היה חבר נאמן לכולם, לקן, לתנועה ולהכשרה. כל שנות חברותו בתנועה חלם על ההגשמה. אולם, כאשר בא להכשרה שהיתה בשבילו חלום שחיכה לו תקופה ארוכה, תקפו משבר קשה. אך, הוא עבר אותו בשתיקה והפך להיות חבר נאמן להכשרה.

התגייס לפלמ"ח ביום 1 במאי 1948 היה נוהג לומר:"אותי לא יעבור כדור אני משוריין" אך לא כך היה. כלוחם אנטי טנק מהגדוד הראשון של הפלמ"ח השתתף בפעולות בגליל העליון ונפצע בקרב מלכיה לאחר שהבריא חזר לגדודו, שעבר לחזית לטרון.

בימי ההפוגה הראשונה השתתף במסירות רבה בלווי שיירות לירושלים ובשמירה על משלטי אזור לטרון

בליל ה-17-18 ביולי 1948 הלילה האחרון לפני כניסת ההפוגה השניה לתקפה יצאו מברפיליה כוחות הגדוד הראשון של חטיבת "יפתח" לפעולה באיזור שילטא. על פלוגה ב' הוטל לנתק את עורק התחבורה של האויב בפרשת הדרכים רמאללה-לטרון. לשם זה היה עליהם לכבוש את משלט שילטא החולש על הכביש. הפלוגה תפסה את הכיפה המזרחית של חירבת כוריכור החולשת על כביש בית-נבאללה - לטרון במגמה לנתקו. כוחות הלגיון שהיו בשטח תפסו באותו לילה את הכיפה המערבית של הרכס. לפנות בוקר כשהחלה פלוגה ב' להתחפר ולהתארגן להגנה, מצאה את עצמה נתונה להתקפת אש משני כיוונים ולהפגזת מרגמות. חיילי פלוגה ב' לחמו כאריות. הם מצאו את עצמם בשטח נחות ונשלט.

נסים ששכב בעמדה הקיצונית גילה דמות אדם המתקרב אליו, צעק אליו ושאל לזהותו. אך במקום תשובה הוא קיבל כדור ונפצע בבטן. הוא נפל מתבוסס בדמו, אך לא התבלבל ובשארית כוחותיו כיוון את רובהו ושלח כדור בערבי המתקרב. חברו דוד סיים את המלאכה. כדורו הפיל את הערבי לארץ. נסים נחבש במקום, אך, להוציאו מהשטח לא היתה כבר אפשרות. אש האויב גברה במידה ניכרת. נאקות הפצועים גברו. החובשים זחלו מעמדה לעמדה לחבוש את הפצועים. אהרן נחשון ויעקב החובשים, ניסו להוציא את נסים הפצוע. אהרן נפל מייד. יעקב ניסה לגרור את נסים לבדו. לעזרתו בא דוד ושניהם הצליחולהוציאו מהעמדה ולהביאו למקום מחסה. לאחר שמונה שעות של קרב לאור היום, התקבלה פקודת נסיגה.

נסים לא זכה להימנות עם אלו שנותרו בחיים.

נפל ביום 18.7.1948. הועבר למנוחת עולמים להר-הרצל בירושלים ביום י"א באדר תש"י 28.2.1950.

בן 18 בנפלו.

אחיו שמעון נפל במלחמת ששת הימים ביום 6.6.1967.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה