תפריט נגישות

רב"ט צבי קנטור ז"ל

מפרי עטו

הדור המגביה לעוף ומשפיל לזחול מכל מי שהיה לפניו

ו' בטבת תש"ו
עדיין לא היה קיים דור, שכל בניו צדיקים ואף לא דור של רשעים, שאין בו צדיק. אין אנו מוצאים אף פעם בתנ"ך סיפור על השמדה, שכל המושמדים היו רשעים, ובדרך כלל אותם הצדיקים שנשארים באותו הדור הראוי להשמד נצלו איזו דרך שהיא. למשל: בזמן המבול, שכידוע, הגיע העולם כולו לשיא החטאים, היה בכל זאת אדם כנה שלא חטא ונצל. כמו כן בזמן הפיכת סדום ועמורה ניצל לוט ומשפחתו. העונשים הללו, שבאו על החוטאים, באו בגלל חטאים לאלוהים וידועים הם לנו מן התנ"ך.
אם נשקיף במבט כללי ביותר על דורו של נוח ועל דורנו אנו, נסיק בטעות, לפי דעתי, כי חטא דורו של נוח מאוד מאוד וקיבל את עונשו על חטאיו. ודורנו אנו, שאנו מעריכים אותו לדור של חטאים ופשעים אנושיים כלפי כל העולם, לא קיבל את עונשו, הרי שדורנו טוב מדורו של נוח. מסקנות כאלה יכולים להסיק אנשים דתיים המאמינים במעשי אלוהים לפי העובדות, האותות והמופתים שבתנ"ך. לדעתי דורנו הוא הדור המושפל ביותר במובן המוסרי מכל הדורות שקדמו לנו. אינני מתחשב בעונשים מן השמים שבאו על דור מסויים, ז"א שהוא חטא יותר, אלא מביט אני על דור זה לפי ידיעותי המעטות ממה ששמעתי וקראתי בספרי ההסטוריה על דורות קודמים ובעתונות של הזמן האחרון.
בעסקי בשאלה זו, אני רוצה להגדיר את עצמי במקצת: האם הביאה הטכניקה - שבמשך הימים מתפתחת יותר ויותר - אושר לאדם אם לאו? והיות ואני מסכים עם העובדה שכל מה שהדור מגביה לעוף, הוא משפיל לזחול מכל דור שהיה לפניו - אני מסיק, שכל מה שהטכניקה מתפתחת יותר, היא מביאה שואה על העולם. כמובן, שלא נוכל להגיד אותו הדבר כלפי התפתחות מדעי הרוח, למשל, שכל מה שמדעי הרוח מפותחים יותר נשקפת יותר סכנה לעולם. אולם גם כאן דרוש שימוש נכון בלימודים אלה, כמו שכותב שד"ל, כי שימוש בלתי נכון בפילוסופיה הורסת את חייו הרוחניים של אותו אדם וכד'.
עשרות מליוני נפשות נשמדים מן העולם בגלל אמצאות המלחמה החדישות, ולדעתי, יבוא עוד פעם קץ לעולם, או לפחות לחלק מן העולם, לא מן השמים, אלא, בידי אדם. בטוח הנני, כי אילו היה לגרמנים (מבלי שיהיה ידוע לאחרים ג"כ) סוד הפצצה האטומית לפני שנה, כשראו קרב קיצם. הם היו משמידים ארצות שלמות ומוחקים אותן מעל פני האדמה. אולם, יד הגורל גרמה לכך, שהנאצים יגרשו מגרמניה את אותה אשה, שהיתה יהודיה, והשתתפה בהמצאת הפצצה האטומית הכבירה ואח"כ נתגלה הדבר לאנגלים ולאמריקנים. האמנם שומרות שתי הארצות הללו לעצמן את סוד פצצת האטום לבל יתגלה לשאר ארצות, כי אכן נשקפת סכנה לעולם, אם ישתמשו בהן במלחמות הבאים. יש דעות האומרות, כי לא תקומנה יותר מלחמות עולם, כי הפחד מפני הפצצה האטומית גדול עד מאוד והיא תמנע מלחמת עולם שלישית. אולם אני חושב, שסוד כוחו של האטום יתגלה לשאר הארצות ואז תהיה נשקפת לעולם סכנה כפולה ומכופלת, ידוע הדבר, כי מאחר שאיזו מדינה שהיא מחליטה שלא תערוך עוד מלחמות, מספר מלחמותיה רב בהרבה מלפני ההחלטה. כהוכחה לכך ידועה לי, לדאבוני, רק עובדה אחת: בזמן המהפכה הצרפתית החליטו הצרפתים שלא יערכו עוד מלחמות, ובאמת היו להם מלחמות (שהם לבדם פחדו אותן) אחרי ההחלטה הרבה יותר מאשר לפניה.
והרי הטכניקה אינה כוללת מכשירי מלחמה בלבד, ונשאלת השאלה, האם גם התפתחות המכונות העוזרות לחיי יום יום של האדם, מביאים שואה עלינו, או לא? לדעתי, הטכניקה במובן זה מביאה ברכה לאותו הדור המפותח בה ביותר. אמנם יש טענות, כי רבוי המצאות המכונות למיניהן משפיל את ערך הפועל העוסק באותה המלאכה. למשל: המכונות העוזרות לתפירת הנעליים מקטינות בהרבה את רווחיו של אותו סנדלר התופר את הנעליים בידיו. ומכניסות יותר רווחים לבעלי בתי החרושת לנעליים. דוגמאות מסוג זה אפשר להביא לרוב, אולם לא כאן המקום. הטענה הזאת נכונה כשלעצמה, אך אם נתבונן בשאלה במובנה הרחב, נראה שאין הדבר כך והמצאות מכונות כאלה מביאות אושר (גם עושר) לאדם.
יש מלומדים המוכיחים, כי בעוד עשרות שנים לא יוכל העולם להכיל את מספר אנשיו, ולכן דרושות יותר מכונות חשמליות, או לא חשמליות, שיוכלו ליצר יותר; מכונות לעבוד השדה, לזריעה בו וכד', כדי להפיק את מה שאנו מפיקים מן האדמה בכמות גדולה יותר, במהירות וכד'. אני חושב כי אין חשבון זה נכון, והעולם יכול להכיל את מספר האנשים שבו אפילו בעוד אלף שנה, גם אם לא תהיינה מלחמות ולא ישמדו מליוני נפשות. ובאמת בזמן המלחמה מן הצד האחד מכונות ושאר אמצאות השמידו נפשות - ומן הצד השני היו סוגי אמצאות שמלאו תפקיד חשוב לאנושות.
מסקנותי הן: אין להגיד במוחלט, כי כל מה שהדור מגביה עוף הרי הוא משפיל לזחול מכל שהיה לפניו, אלא בדברים, כגון הכתובים לעיל, ובדברים מסויימים אין הדבר כך, כמו שכתבתי. אלא, שמרובה הסכמה לאנושות כולה מן האמצעות המשמידות מאשר מן האמצאות החיוביות.

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה