תפריט נגישות

טוראי עזרא קונפינו ז"ל

רשימות לזכרו

לזכרו

(נתפרסם ביומן משק אילת השחר מס. 311 מיום ו' כסלו תש"י 27.11.49)

עזרא קונפינו, עולה מטורקיה, חייל צבא ההגנה לישראל, ששרת בחטיבה 7, נפל ב-27.10.48 עם ההתקדמות הראשונה של צבאנו על יד גוש חלב. פגז האויב פגע במשורין בו נמצא עזרא ואתו נהרגו שלשה חיילים וסמל.
עזרא היה בין אותם מאות רבות האלמונים, שלא נמצא מי שיעלה את זכרם. לאחר שקבלתי פרטים על מסיבות מותו, מצאתי לחובתי להעלות את זכרו מעל דפי יומננו.
עזרא התחנך במשקנו קרוב לשנה במסגרת עלית הנוער הבולגרית בשנת 1946-7. לאחר לבטים קשים הסתגל סוף סוף לעבודה ונכנס לענף המספוא, שמצא בו ענין. במרוצת הזמן התגבר על הקשיים ברכישת השפה. והימים הם ימי המאבק עם השלטון המנדטורי... האוירה בארץ מחושמלת והתעמולה בחוץ לארץ על כל ההפרזה השלילית שבה, מעוררת את חרדת ההורים לילדיהם. עזרא הוצף מכתבים מהוריו וביחוד מאמו התובעים בתוקף את חזירתו לטורקיה. תקופה של לבטים קשים ומלחמה פנימית החלה לפעום בלב הנער. לא מעט לילות נדודים עברו עליו עד שלאחר בירור מממצה בחברתו ועם חבר המדריכים, החליט לעזוב על מנת להרויח להוצאות נסיעה להוריו.
לאחר פרסום החלטת האו"ם על הקמת מדינת ישראל, היה עזרא בין הראשונים לגיוס. בדרך מלחמתנו עבר מבחנים קשים בקרבות, התחסן והיה נאמן למולדתו עם כל להט הנעורים שלו. כאשר חטיבתו הועברה לגליל, היה נוהג לבקרנו בכל הזדמנות כל חופשה ותפקיד. נשתמרה בלבו הזיקה לביתו הראשון בארץ. באחד הביקורים שלו נשאל אם היה רוצה לחזור לענף המספוא. תשובתו היתה תוך חיוך: קודם כל עלינו לגמור את המלחמה בנצחון.
הקרב האחרון בו השתתף עזרא נגמר, אמנם, בנצחון גדול של האויב, אך עזרא היה בין הנופלים.
יהיה זכרו שמור בין משחררי מולדתנו.
הוריו עלו בינתים ארצה, אולם את עזרא שלהם כבר לא מצאו בחיים. היתנחמו באבידתם הקשה?

חביבה לביא


מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה