תפריט נגישות

טוראי שמעון "שימע'לה" קנבל ז"ל

רשימות לזכרו

לדמותו

שמעל'ה היה צבר טיפוסי אף כי לא היה יליד הארץ. הוא נולד בליטא, בעיירה סרהי. בטרם מלאו לו 7 שנים, עלתה המשפחה לארץ. באביב 1935, הגיע לכאן עם הוריו. את השכלתו רכש בגימנסיה "הרצליה" כתלמיד מצטיין. כבר בגיל הרך הצטרף לתנועת נוער מגשימה - מחנות העולים.
יחסו לקיבוץ היה דבר מיוחד. איפיינו אותו ניגודים שהיו בו, זה שקסם לנו באישיותו. לא היו אצלו פשטות, מה שהרגיש ביטא. לא הירבה לדבר, אך די היה לראות את הבעת פניו ולדעת מה הוא חושב. ואם רגז על משהו - אז עם כל הלב. מוכן היה להילחם על האמת שלו, ללא פשרות. זה נתן לו קצת חיספוס כלפי חוץ. אך למעשה, היה רגיש וכל דבר נגע לו.
...והיו לו קשיים בחיים והרבה בעיות, עקב מחסור ששרר בבית הוריו. שנות השלושים והארבעים בארץ, היו קשות מאוד לעולים חדשים מקרוב באו. הוא נמשך לחבריו בהכשרת מעוז; נקרע בין חובה למולדת לבין החובה לבית. לימודים, השכלה תיכונית, לא ניתנו לו על מגש של כסף. הוא לא מאס בשום עבודה, כדי להשתכר, לחסוך למען המשך השתלמותו, בבוא מועד רגיעה. בין חופשה לחופשה מההכשרה, הוא קופץ לביקור קצר הביתה, ושוב נוטל תרמילו - אורח לשעה. לא אהב להשתפך, להרשים את הסובבים אותו. כשם שבא, הלך, עד לביקור הבא. מי שהכיר אותו מקרוב ידע מה הציק לו, וכיצד חש בהיותו יחיד להוריו כשאין בידיו להושיעם.
ביום החלטת האו"ם על הקמת המדינה שהה בבית, בראשית המאורעות אולץ לפרוש מן ההכשרה כדי להיחלץ לעזרת הוריו שחיו בדוחק. בחוץ רקד כל העם ושמח על הגאולה הקרבה - אחרי אלפיים שנה. אבל הוא היה עצוב, מודרך על ידי התחושה לקראת הבאות. נבואה שחורה שהתגשמה - הביאה בכנפיה מלחמה ואסונות.
שבע מדינות ערב התנפלו על מדינה קטנה, בת יומה. החרב הופנתה כנגדה, התהפכה מעל לראשינו. המלחמה נמשכה. כל יום הביא מסגרות שחורות בעתונים של צעירים נאים ותמירים נופלים בשדות הקטל.
שמעל'ה לא היה צריך להימצא שם. בנים יחידים אסורים היו במגע עם האוייב. בפקודת המטה הכללי לא הותר להם להשתתף בקרבות. אבל - היה צריך להקים את המדינה והוא התייצב.
עם שמעל'ה נפלו במשלט של מלכיה עוד תשעה מחבריו בהכשרת מעוז חיים. לא היו אז טאנקים, לא נשק כבד - בגופותיהם חסמו הנערים מגדוד "העמק" של הפלמ"ח וחבריה, ה"כדוריסטים", בני ה-16, את הסתערות האוייב ומנעו את הפלישה. הם לא ידעו פחד מה הוא, כביכול. אך בלעדיהם לא היינו מנצחים. הם שנתנו לנו את המדינה!


מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה