תפריט נגישות

טוראי משה (חיים) לוי ז"ל

משה לוי
בן 23 בנפלו
בן טובה ויהודה
נולד בירושלים
בד' בסיון תרפ"ה, 27/5/1925
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שילטא אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 2, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

בן יהודה וטובה. נולד ב- 27 במאי 1925 בירושלים להורים שומרי-מסורת. את חינוכו קיבל בבית-הספר של "המזרחי". בגיל 15 עבר יחד עם משפחתו לתל-אביב, בה עבד כספר ועזר בכל יכלתו להוריו. היה עליז, איש חברה, וחש לעזרת כל נזקק. עם פרסום צו-הגיוס הצטרף אל גדודי הפלמ"ח בחטיבת יפתח והשתתף בקרבות ראש-הנקרה, נבי-יושע, מלכיה, ובגזרת לטרון.

בלילה שבין ה-17 ל-18 ביולי 1948, הלילה האחרון לפני כניסת ההפוגה השניה לתקפה, יצאו מברפיליה כוחות הגדוד הראשון של חטיבת "יפתח" לפעולה באיזור שילטא. פלוגה ב' מהגדוד נעה משילטא מזרחה ותפסה את הכיפה המזרחית של רכס חירבת קוריקור החולשת על כביש בית-נבאללה לטרון במגמה לנתקו. כוחות הליגיון שהיו בשטח תפסו בלילה את הכיפה המערבית של הרכס. עם שחר תקף הליגיון את הפלוגה מכיוונים שונים באש כבדה של מקלעים ומרגמות. נוכח לחץ האויב ומספר הנפגעים, הורה מפקד הגדוד לסגת בחיפוי הדדי ובחיפוי הכוחות בשילטא ובאל בורג'.

הנסיגה היתה קשה ביותר ובוצעה תחת אש כבדה ותוך גילויי גבורה רבים. בקרב על המשלט נפלו 45 לוחמים. משה נפגע מפגז, והיה בין הנופלים. בי"א בתמוז תש"ח (18.7.1948).

שנים רבות אחרי נפילתו כתב אחיו :"משה, התגיסת לפלמ"ח במלחמת השחרור 1948. בשלהי הקרבות הקשים והמרים נלחמת באזורים נרחבים וכאשר יצאת לחופשה, למספר שעות, לקחת אותי לחנות שעונים וקנית לי שעון מתנה לבר מצוה. כל כך התרגשתי לפני כל החברים שלי שקיבלתי שעון מתנה, שבאותו זמן היה שעון רק לילדים בודדים בכיתה. משה, אני שומר על השעון עד היום הזה. מדי פעם, אני מוציא את השעון מהארון ומתבונן בו שעות.

הועבר למנוחת עולמים להר הרצל בירושלים ב-28.2.1950

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה