תפריט נגישות

אליהו יודיוב ז"ל

אליהו יודיוב
בן 16 בנפלו
בן בתיה וגבריאל
נולד בתל אביב
בא' בטבת תר"צ, 1/1/1930
התגורר בחולון
שרת בהגנה
נפל בעת שירותו
בה' באדר א' תש"ו, 6/2/1946
מקום נפילה: חולון
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק
אזור: 2, חלקה: 10, שורה: 12, קבר: 11.
הותיר: הורים, אח וארבע אחיות

קורות חיים

אליהו-אברהם יודיוב (יודאיוב), בן גבריאל ובתיה לבית יוחנן, נולד ב-א' טבת תר"צ (1.1.1930) בבית החולים "הדסה" בתל אביב. אביו גבריאל היה רוכל וחבר ב"הגנה". משפחתו עברה לשכונת גרין סמוך ל"אגרובנק" (לימים חולון) בשנת 1936.

אליהו למד בבית ספר "ביאליק" של זרם העובדים, אך נאלץ להפסיק את לימודיו בכיתה ו' כדי לעבוד לתמיכה במשפחתו. הוא עבד בחברת "רסקו" לשביעות רצון הממונים עליו. חבריו ומשפחתו סיפרו כי אליהו דאג מאוד למצבם הכלכלי של הוריו, ואת שכר עבודתו היה מוסר להם. כמו כן היה אליהו חבר "הנוער העובד והלומד", והצטרף ל"הגנה". היה נער חברותי, פיקח, זריז ומקובל על חבריו בתנועה.

ביום ה' באדר א' תש"ו (6.2.1946) ביצע ארגון לח"י שוד נשק במחנה צבאי בריטי בשכונת "אגרובנק". המחנה אויש על ידי חיילים מדרום אפריקה, אשר התפרעו ברחובות השכונה בעקבות השוד, ירו ותקפו עוברי אורח.

אליהו רכב באותה עת על אופניו החדשים אותם קיבל מהוריו, והוא חש להציל ולפנות אנשים שנפגעו על ידי החיילים. מספר רחמים משיח, חברו של אליהו (בספר ימי חול – מזיכרונותיהם של מייסדי חולון): "אליהו יודיוב ואני רכבנו על אופניים. הרכבנו על הרמה של האופניים אנשי אצ"ל [לח"י] פצועים לכיוון שכונת-עם.....בפינת אוסישקין הסתתרו החיילים הכושים...וירו עלינו. אליהו נפל. אני זרקתי את האופניים ורצתי.....אליהו נמצא בבית חולים אנגלי ברחוב יפת ביפו. אליהו נרצח ע"י החיילים הכושים.....מצאנו אותו תפור כולו. לא די שהם ירו בו, הם גם חתכו אותו בסכינים."

אליהו נורה ונרצח ביריות ובדקירות סכינים. באירוע נהרגו גם בן-ציון שנקר מנהל בית החרושת "לודז'יה", וסגן ראש המועצה המקומית שמואל פרלמן. ביום השלושים לרצח הוסב שם הכיכר בצומת הרחובות סוקולוב וחנקין ל"כיכר השלושה"; הכיכר מאז נהרסה, וכעת יש במקום שלט המנציח את שלושת הנרצחים. גם חמישה אזרחים נפצעו באירוע, שנודע בעגה המקומית כ"ליל הכושים".

אליהו יודיוב הובא למנוחת עולמים בחלקת "ההגנה" בבית הקברות בנחלת יצחק. הותיר הורים, אח וארבע אחיות. בן 16 בנופלו. בהספדים נכתב, בין השאר: "שבוע לפני מותך שמעתיך שר 'תפסו את הבן, הוא הולך'. האם ידעת כי ימיך ספורים? ואתה כה גדלת ויפית....."

(תמונתו וסיפור חייו מתוך פרויקט "לתת פנים לנופלים")

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה