תפריט נגישות

רב"ט קלמן טרויאנסקי ז"ל

מפרי עטו

מצרור מכתביו

אלבום תמונות

26.6.48

שלום רב לכם אבא-אמא ועזאי,

זה מזמן רציתי לכתוב משהו אולם לא היה פנאי. למחרת בואי נסעו להחליף את החבריא והיינו עסוקים מאוד בענינים סדוריים כך שלא יצא לי לכתוב. ראשית אודיעכם שאני בריא ושלם והכל אצלי בסדר. אנו נמצאים במשלט במקום טוב. מים ואוכל ושאר האספקה מגיעים אלינו בשפע. השתכנו כאן באהלים והחיים הם באמת טובים - ממש בית הבראה!
החיים לגמרי אינם משעממים. כל יום עוברות שיירות מזון לירושלים וקיים תור של מלוים. אני נסעתי כבר פעם אחת לירושלים, ואומר את האמת: הופתעתי! כסבור הייתי שירושלים היא תל-חרבות, אין חיים ואין מאומה, והתברר שלא כן הוא הדבר. החיים ברחוב הם כמו בתל-אביב... השיירה לא התעכבה בעיר זמן רב אלא רק שעה אחת. עלינו על בית גבוה ומשם הראו לנו את כל העיר. אני מקוה שאחר שבוע שנשב כאן - יחליפונו ונחזור לסרפנד. ככה אין לי מה להוסיף. מסרו לחבריא דרישת שלום.
דרישת שלום לכולכם.

שלכם קלמן

המכתב האחרון. (יום לפני נפילתו).

שלום רב לכם אבא-אמא ועזאי,

ברגע זה אני נמצא בכפר הערבי ברפיליה שנכבש בליל אמש. הכפר הוא יפה ויש בו ירק רב. אני יושב בצל עץ-זית וכותב.
ראשית אודיעכם שאני בריא ושלם ומרגיש בסדר גמור. כל הפעולה הזו נעשתה במהירות עצומה, ולפי מיטב האיסטרטגיה הצבאית.
כפר אחרי כפר נפל בידינו: אל-בריה, עינבה, ג'ימזו, דניאלה, חדיתא וברפיליה. עם הכבושים הללו כותרו לוד ורמלה כליל. לאחר הכתור ישבנו בדניאלה והסתכלנו בהנאה גדולה כיצד מפציץ חיל-האויר שלנו את שתי הערים. בלוד התחולל לילה שלם קרב אכזרי עד שנכבשה לבסוף. עם כיבושה נכנעה רמלה. לפני יומים יצא צו גרוש על תושבי העיר והיה זה מחזה רב לראות את יציאת לוד. אלפי ערבים עוזבים את העיר בשביל מיוחד שהוקצב להם, כשמשמרות שלנו מפקחים עליהם... שיירות הפליטים זורמות ימים תמימים. עקב השיירות שובשו בהחלט כל הדרכים המובילות לרמלה. רוח הערבים ירדה לגמרי והם נראים אומללים מאוד. אני מקוה שעכשו נקבל מעט חופש ואז אשתדל להגיע הביתה. יותר אין לי מה להוסיף כי הכל אצלי בסדר גמור.
תמסרו שלום לכל החבריא ולקרובים.

שלכם קלמן
מתוך "רעינו", הכשרת בית השיטה

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה