תפריט נגישות

טוראי קלמן "אלמיק" רוזנבלום ז"ל

פעולות התגמול בעקבות רצח השבעה

רצח השבעה היה הקש ששבר את גב הגמל. ה"הגנה" הטילה על יחידותיה שבמרחב, לבצע פעולות תגמול נגד התחבורה הערבית העוברת ביאזור. עיקר פעולות התגמול בוצעו על ידי אנשי הרזרבה התל-אביבית של הפלמ"ח שאליהו שמיר (מפקד "השבעה") נמנה על שורותיה ומפקדה היה נחום אריאלי. פעולות התגמול נערכו על ידי גדודים שונים. תפקידו של אחד הגדודים היה לחבל בתחבורה הערבית וגדוד אחר תפקידו היה לפגוע בכפר יאזור עצמו.
בסוף ינואר התקבלה פקודת אתראה לביצוע פעולת "יונה" נגד יאזור.
בחודש פברואר נתקבלו פרטי התוכנית שבה נאמר בין השאר:
הכוונה: לבצע פעולת תגמול בקנה מידה רחב נגד הכפר יאזור, לפגוע ביושביו ולחבל בבתיו.
השיטה: פעולת לילה של שלושה כוחות שיפעלו בנפרד נגד חלקו הדרומי, חלקו המערבי וחלקו הצפוני של הכפר, ואשר יתואמו בעזרת אלחוט על ידי מטה הגדוד.
המטרה: לחסום את הכביש החוצה את הכפר ממערב וממזרח לו.
המפקדים: שמעון מרגולין - מפקד הכוח שפעל נגד חלקו הדרומי של הכפר.
שלמה קריזל - מפקד הכוח שפעל נגד חלקו המערבי של הכפר.
דוד שיניצקי - מפקד הכוח שפעל נגד חלקו הצפוני של הכפר.
ב-13/2/1948 נערך המבצע. משימת פיצוצו של בית החרושת לקרח, שבחלקו המערבי של הכפר, נפלה על אנשי המחלקה של שלמה קריזל. ציר התנועה של המחלקה עבר ברובו המכריע, בשטח פרדסים צפוף ומרובה גדרות והמחלקה הסתבכה בדרכה. כוח אחר בפיקודו של דוד שיניצקי נע באדמה טובענית. הם הגיעו לוואדי שחוצה את השטח שבין שכונת עזרא ליאזור. הם חצו את הוואדי בעזרת חבל שנקשר מעץ אקליפטוס בגדה האחת לזה שבגדה השניה והמשיכו ליעד, אך במבואות הצפוניים של יאזור הם התגלו על ידי האויב.
הכוח, שמפקדו היה שמעון מרגולין, נכנס גם הוא לפרדסים.
הם נעו מדרום לכפר, לכיוון בית המוכתר ובדרכם פגעו בבתי אריזה ערבים, בהם אובחנה תנועת אויב. רק לפנות בוקר הגיעו לבית המוכתר ופוצצו אותו.
במבצע זה רק שמעון מרגולין ואנשיו הצליחו בביצוע המשימה ואילו שני הכוחות האחרים לא השלימו את משימותיהם עד תום.

ב-20/2/1948 יצאו אנשי פלמ"ח לפגוע ישירות בריכוזי הכנופיות ביאזור, אשר השתכנו בבית החרושת לקרח ובמבנים נוספים לידו. בית החרושת לקרח נכבש תוך קרב אש חזק.
מספר המפקד נחום אריאלי ז"ל:
"עם שחר חזרנו לבסיסנו, "חבריה" צעק מפקד הפלוגה, "נקמנו" ודמעות חנקו את גרונו".

ב-30/4/1948, במסגרת מבצע "חמץ", כבשו חיילו ה"הגנה" את הכפר ומכאן התקדמו לבית דגון, רמלה לוד וכך בא הסוף לכפר הערבי יאזור.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה