תפריט נגישות

סמל אליהו בכר ז"ל

ח'ושניה

נסיון שני לתקיפה

המסגד בח'ושניה
אלבום תמונות

הוחלט לשוב ולתקוף את ח'ושניה, והפעם קיבלה חטיבה 9 סיוע אווירי וארטילרי. התוכנית הפעם היתה, שגדוד 278 וחלק מה"שרמנים" יעסיקו את המתחם מחזיתו, בעוד כוח סמג"ד ה"שרמנים" מסתער מדרום, באגף של מתחם ח'ושניה, וחודר לתוכו. השעה היתה 16.30 לערך, כשהחלה ההסתערות כמתוכנן.
הכוח הקטן של יהודה ארזי התקדם בתנועה של חיפוי ואש. 3 טנקים חיפו, ו-6 הסתערו. הכוח הגיע לפתחו של המתחם, פתח בירי, והבחין בכוח הסורי העצום שלפניו. הסמג"ד הורה בקשר להסתער, כשהוא קורא לחייליו ואומר: "על החיים ועל המוות". הטנקים הסתערו בחיפוי הדדי, תוך ירי מתותחיהם ומקלעיהם, ודרסו את סוללות התותחים הסוריות. החלה מנוסה המונית של האוייב, הטנקים פגעו במשאיות המלאות תחמושת, פגזים ודלק, והמתחם הסורי הפך לחומת אש.
עתה פתח גדוד 278 בהסתערות ישירה. הקשר בין מפקדת החטיבה והטנקים היה לקוי. הקמב"צ החטיבתי, סרן רפי נוי, קפץ ועלה על טנק המג"ד והעביר לו את הפקודה. אחר עמד זקוף לחלוטין בהפגזה הכבדה, וכיוון בדגלון את הטנקים לעמדות הקרב. בסיוע מסך אש ארטילרי פרצו ה"שוטים" לח'ושניה, יורקים אש לכל עבר ומשמידים טנקים, נגמ"שים ומשאיות. תוך קרב מוטטו את הכוח הסורי, חצו את העיירה והמחנה הצבאי שממזרח לה, והגיעו לאזור גבעת פזרה.
בינתיים ירדה החשכה, וחטיבה 9 התכנסה לחניון לילה כדי לתחמש ולתדלק. נורתה עליה אש ארטילרית מדוייקת, והיא נאלצה לדלג דרומה ולהתחמק בשטח הטרשי, מספר פעמים. לאחר כשעתיים נמצא חניון מאולתר שקט ממערב להר פרס. ג'יפי הסיור הובילו לחניון משאיות ומיכליות דלק, תחמושת ומזון, והדרגים הגיעו בשעה 04.00.
בבוקר ה-10 באוקטובר יצאה שוב החטיבה לעבר ח'ושניה, הפעם בציר הנפט וממנו בציר "ישיבה" הישר לח'ושניה בין התילים. הכפר היה ריק. טנקים, נגמ"שים, תותחים ומשאיות היו פזורים בשטח במאותיהם, מעלים עשן. החטיבה נתקלה במשמר עורפי בגזרת תל פזרה-תל אבו-קטיף, שחיפה על נסיגת שרידי דיביזיה 1 לעבר כודנה. גדוד 278 השמיד בקרב שב"ש 11 טנקים מדגם "טי-62" וכבש את גזרת פזרה.
עד שעה 11.00 נכבשו הצמתים שממזרח לח'ושניה על-ידי גדוד ה"שרמנים", שפגע קשה בשיירות הסוריות הנסוגות. בקרב לכיבוש ח'ושניה והצמתים נפגעו 5 "שוטים" ו-2 "שרמנים", 4 חיילים נהרגו.
עתה ניתנה פקודה לחטיבה לחצות את ה"קו הסגול" ולכבוש את תילי כודנה. בשעה 14.00 החלה ההתקפה. הכוח כלל 15 טנקים בלבד ו-6 זחל"מים של גדוד הנדסה שצורף לחטיבה. עם מעבר הגבול נתקע הכוח בשדה מוקשים, וספג אש טנקים ונ"ט כבדה ממערכי כודנה. 4 "שוטים" עלו על מוקשים. היה ברור שאין אפשרות להבקיע את מערך כודנה עם 11 טנקים בלבד, ומפקד האוגדה הורה להפסיק את ההתקפה. הכוח נסוג אל מעבר ל"קו הסגול" והמשיך בירי מרחוק על הסורים. גדוד חרמ"ש של החטיבה בפיקודו של ינקי הגיע, ונערך להגנה במוצבי רכס בשנית. הטנקים שבו לחניון לילה ליד נח"ל גשור.
לאחר ארבע יממות של לחימה רצופה, קשה ואכזרית, יכלו לוחמי חטיבה 9 להתארגן, ולנוח.
לחימת הגבורה של חטיבה 9 בח'ושניה, בסיוע הלחץ שהפעילו החטיבות השכנות, מוטטה את הכוח הסורי העיקרי שחדר לגולן. הסורים המובסים נסוגו מזרחה אל מעבר לגבול, מותירים בשטח שבין הר שיפון בצפון ואל-על בדרום כ-600 טנקים פגועים ושמישים, מאות נגמ"שים, תותחים, נושאי טילים משאיות ושאר אמצעי לחימה.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה