תפריט נגישות

סלומון שוקרן ז"ל

איזור התעשייה

בית חרושת אביר, 1965
אלבום תמונות

בראשית היתה נתניה מושבה חקלאית. בשנת 1929, בעת שהוקם היישוב, חשבו מקימיו לבססו על ענף הפרדסנות. גורמים רבים הביאו להחלטת ראשי היישוב, ובראשם עובד בן-עמי, לשנות את מגמת ההתפתחות של היישוב. כבר בתכניתו של הולידיי, מתכנן תכנית היישוב, נראה איזור התעשייה במזרחה של נתניה למרות ששם האדמות הטובות לפרדסנות.
שלושה איזור תעשייה הוקמו בעיר במהלך שנות קיומה ובהם ממוקמים רוב המפעלים שבתחומי העיר:

א. אזור השוק - מרכז העיר - זהו איזור התעשייה הקטן והוותיק מכולם(הוקם בשנות ה - 30), ובו מפעלים קטנים, תעשייה זעירה ושירותי מסחר (השוק). באיזור זה החלה להתפתח תעשיית היהלומים ועד היום זה מרכזה בנתניה.
ב. אזור התעשייה הצפוני (המוכר בשם איזור התעשייה הישן) - הנושא את שמו של שר האוצר המנוח, אליעזר קפלן, הוקם בתחילת שנות ה - 50 ונמצא במזרח העיר, מעבר לכביש חיפה - תל אביב. באזור תעשייה זה בולטת התעשייה הזעירה ומעט מפעלים גדולים . באיזור זה גם מוסכים רבים.
ג. איזור התעשייה הדרומי - ע"ש פנחס ספיר, הוקם בשנות ה - 70, לאחר שבאזור הצפוני לא נותרו שטחים להקמת מפעלים. אזור זה תוכנן מראש באופן שיוכל להכיל מפעלים גדולים, ולכן נבנתה תשתית הנחוצה לצורך הפעלתם השוטפת. בשנים האחרונות, לאחר שידרוגו, הפך איזור תעשייה זה לאיזור תעשיית היי-טק לצד שטחי מסחר ובו נמצאים רשתות המזון הגדולות ומסעדות.
(מתוך: דודידוביץ שר - אל,1992, נתניה - סיפורה של עיר, הוצאת מוטיב - דביר כצמן)
בשנת 1994 הקימה העירייה את "מנהלת התעשייה" שנועדה לסייע בקידום איזורי התעשייה ובמשיכת מפעלים חדשים בעיקר באזור התעשייה הדרומי ע"ש ספיר. בתוך כמה שנים נקלטו בנתניה מאות חברות ומפעלים נוספים, ברמה הלאומית, רבים מהם בתחום ההיי טק. אזורי התעשייה בעיר כוללים כיום למעלה מ- 1500 מפעלים ועסקים. הזינוק והצמיחה האדירה הפכו את נתניה לעיר תעשייה מובילה בישראל. כביש החוף המהיר, לצידו שוכנים אזורי תעשייה ומסילת הרכבת הקרובה הם שניים מיתרונותיו הגדולים של האיזור. בעתיד אמור כביש מס' 20 (איילון) להגיע לנתניה.










בניית אתרים: לוגו חברת תבונה