תפריט נגישות

טוראי מנחם גוטרמן ז"ל

פלמ"ח - פירוט הפעולות החריגות של לוחמים מפלוגה ו'

פירוט הפעולות החריגות של לוחמים מפלוגה ו'

1) פעולות כנגד אנשים או חוגים ביישוב היהודי שביטאו עמדות מדיניות פשרניות ביחס לדרישות הציוניות: הנחת פצצה בחצר ביתו של ד"ר עקיבא ארנסט סימון, חבר אגודת 'ברית שלום' בעבר, בעקבות התבטאותו בעד הגבלת העלייה לארץ. חבלה בבית-הדפוס 'בלומנטל' בתל-אביב, משום שהוציא לאור כתב-עת שייצג חוגים מתונים מאד (חומרי החבלה נלקחו ממחסן הנשק ששימש את הפלמ"ח במהלך מחנה האימונים המשותף עם הבריטים במשמר-העמק). הנחת פצצה בבית-קפה ירושלמי ששימש מקום מפגש לבעלי דעות אלה.
2) ענישה על מעשים שפגעו במאבק הציוני: הטמנת חומר נפץ בחדר המכונות של בית-קולנוע 'עדן' בירושלים. בעליו נחשד בהלשנה שבעקבותיה, כנראה, הרגו הבריטים את איש ה'הגנה' פריבס שנה קודם.
3) פגיעה בבעלי תפקידים, בחברות מסחריות או במיתקנים בריטים: בפברואר 1942, לאחר טביעת אוניית המעפילים 'סטרומה' בים השחור, הופץ כרוז שחיבר ליברטובסקי, ובו התנוססה תמונתו של הנציב העליון, הרולד מק-מייכל, תחת הכותרת: "מבוקש עבור רצח". מטען חומר נפץ הוטמן בחצר ביתו של מק-מייכל בארמון הנציב. הכנסת סוכר למכלי הדלק של חברת ההובלה האנגלית 'סטיל', שסימלה בעיני הציבור הרחב את הנוכחות הבריטית בארץ.
אנשי הקבוצה תיכננו מספר פעולות נוספות שלא יצאו אל הפועל: פריצה למחנה המעצר של המעפילים בעתלית, שוד נשק מהמחסן של נהלל וגם רצח הנציב העליון.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה